Gebedsbrief mei: christen zijn in Vietnam

Christenen in Vietnam krijgen vaak te maken met discriminatie. Dat begint al op de basisschool, als kinderen verplicht mee moeten doen met de voorouderverering. De laatste jaren nam ook de controle door de communistische regering toe. Als studenten uit bepaalde stammen christen worden, krijgen ze te maken met dreigementen en schorsing. Er zijn verschillende situaties bekend waarin pastors zijn aangevallen. Dit gebeurde soms door misdadigers die door de overheid ingehuurd waren.

In het boeddhistisch land accepteren familieleden bekering tot het christendom nauwelijks. Zij vereren angstvallig hun voorouders of hangen het communistische gedachtengoed aan. Christenen worden als gevaarlijk gezien en buitengesloten. Omdat families in Vietnam vaak met meerdere generaties in één huis wonen, is het voor een christen extra ingewikkeld om zijn geloof te belijden.

Dat geldt ook voor het gezin van Vinh. Toen zijn moeder (90) ook nog eens tot geloof kwam, was de maat vol voor zijn vrouw en kinderen. Ze zetten hen uit huis en verspreidden in het dorp de waarschuwing hen niet te ontvangen of ze zouden de autoriteiten inlichten. De kerk durft Vinh niet op te vangen, maar hij wil ondanks het gevaar graag terug naar zijn dorp.

Etnische groepen als de Hmong en de Montagnards hebben altijd met discriminatie te maken gehad, maar sinds zij zich tot het christendom bekeerden is daar nog extra vervolging bijgekomen. Meer dan tienduizend van hen zijn door de Vietnamese overheid stateloos gemaakt. Zonder registratie kunnen ze geen ID-kaart aanvragen of solliciteren, getrouwde stellen krijgen geen huwelijkscertificaat, kinderen kunnen zich niet laten inschrijven op school. Als gevolg van de vervolging zijn velen gevlucht naar omringende landen.

·         Wilt u bidden dat nieuwe gelovigen de kracht en moed houden om sterk te staan in hun geloof

·         Bid om rust en vrede voor christenen als Vinh, dat ze Gods leiding ervaren in hun situatie

·         Bid voor de Hmong en Montagnards, hun omstandigheden zijn na hun vlucht niet veel beter

Bron: Open Doors

Marcel Ticheler, Raad van Kerken Nijverdal / Hellendoorn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *